top of page
Etsi

Hanko - jäätävän hieno talvikaupunki



Hanko on leimallisesti kesäkaupunki, muta Hangossa voi asua myös talvella. Kun yöllisen lumipyryn jälkeen lähtee ulos ja pienen lenkin tehtyään huomaa toiset jalanjäljet, ne todennäköisesti ovat omat jäljet. Hangossa on talvella hiljaista ja rauhallista. Missään ei ole ketään eikä kukaan tee mitään.


Näihin aikoihin asti on hoettu, ettei Suomessa ole mitään sellaista mitä ulkomaalaisten kannattaisi tulla katsomaan. Vasta viime vuosina on alettu ymmärtää, että pakkanen, pimeys, hiljaisuus ja jopa ihmisten synkkämielisyys ovatkin asioita, joita muualla ei ole ja joita tullaan täältä etsimään.


Räntäsateesta ja vaakasuoraan puhaltavasta tuulestakin nauttii jos on kokenut autiomaan yli 40 asteen jatkuvan helteen ja kuivuuden. Hiljaisuutta, kylmyyttä ja puhtautta arvostaa jos viettää vähänkin aikaa hikisessä Roomassa. Neljä selvästi toisistaan erottuvaa vuodenaikaamme on valtava rikkaus eikä rasite.


Hangon ilmasto poikkeaa merkittävästi muun Suomen ilmastosta. Vaikka kevät tulee noin kaksi viikkoa sisämaata myöhemmin, niin lämpimät kesäillat jatkuvat myöhään syksyyn. Aava meri toimii patterina ja pitää meidät aluksi kylmänä mutta myöhemmin myös lämpimänä.

Tutkimuksen mukaan Suomeen matkustamisen yleisimmät syyt olivat: puhtaus, turvallisuus, kauneus, rehellisyys, kylmyys, ihmisten erikoiset tavat ja Suomalaisten omalaatuinen kulttuuri.

Italia voi hyödyntää tuosta listasta vain kauneuden. Espanja tai Ranska eivät tutkimuksen mukaan voineet käyttää yhtään noista sanoista.


Huonojen piirteiden eli matkustamisen esteiden tutkimuksessa Italia, Espanja ja Ranska kunnostautuivat epärehellisyydessä ja turvattomuudessa.


Mielenkiintoinen tutkimuksen yksityiskohta on se, ettei edes Japanin kalleutta tai Islannin kalleutta ja kylmyyttä pidetty esteenä turismille. Islannin ja Japanin valtit matkailumaana ovat samat asiat kuin Suomellakin voisi olla, eli (karu) kauneus, maan erikoisuus ja aistillisuus sekä yllätyksellisyys.


Tutkimuksen mukaan kuluttajat valitsevat matkailun kohdemaansa vain kolmen näkemänsä valokuvan perusteella. Tietoa kuluttajat eivät etukäteen kohdemaasta etsi, he juoksevat illuusion eli haavekuvan perässä. Elämyksellisyys on kova sana matkailumarkkinoilla.

Ei siis ole niinkään merkitystä sillä, mitä palveluja Hanko pystyy tarjoamaan. Kuluttajat keksivät itse merkityksellisyytensä ja tekemisensä. Jos ei ole aktiviteettejä niin silloin tarjotaan hiljaisuutta ja rauhoittumista.


Matkailun kannalta tärkeintä on tuupata maailmalle hyviä valokuvia Hangosta, myös muitakin kuin kauniita auringonlaskukuvia. Kuvia tulisi ottaa myös jokapäiväisestä ns. normaalielämästä ja ennenkaikkea ihmisistä, työntekemisestä ja toimettomuudesta.


Mitä jos markkinoitaisiin Hankoa talvikaupunkina. Hyytävän jään ja purevan pakkasen hiljaisuuden retriittinä.


Tärkeämpää kuin se miltä Hanko näyttää matkailun kannalta on se kuinka hyvä asuinpaikka Hanko on hankolaisille. Meillä on ainakin loistavat lähtökohdat.


Ruben Waara

Hankolainen satuolento, joka vetää surutta tutkimustulokset aina suoriksi ja kotiinpäin.

389 katselukertaa0 kommenttia

Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki

Kaunis rakennus on hyvä business

Miksi meillä ihmisillä on keskenämme erilaisia käsityksiä kauniista tai rumasta rakentamisesta? Miksi joillekin sama rakennus tai paikka on kaunis ja viehättävä, toiselle puolestaan ruma ja kolmannell

Kahdeksan kysymystä kirjailijalle kirjoittamisesta

Kuinka sinusta tuli kirjailija? Julkaisin ensimmäisen romaanini 48 -vuotiaana, joten missä iässä tahansa ehtii hyvin aloittamaan. Olin ollut toki aikaisemminkin tekemisissä tekstin kanssa, olin kirjoi

bottom of page